Englanti, vaikka olikin yliopistossa sivuaineeni, on ollut intohimoni alakoulusta asti. Viidennellä luokalla päätin koittaa lukea uusimman Potterin englanniksi, kun suomennosta olisi pitänyt odottaa liian kauan, ja siitä lähtien kaikki englannin kielisten kirjailijoiden kirjat onkin luettu alkukielellä. Lukion jälkeen toteutui iso Enkku-unelma, kun reissasimme kaverin kanssa kuukauden ajan Irlannissa, Skotlannissa ja Englannissa. Vapaa-ajasta iso osa kuluu britti- ja jenkkikulttuuria kuluttaen. Brittikoomikoiden luotsaamat paneelishow't ovat mielestäni parasta viihdettä.
Englannin opettajaksi tullessa on täytynyt muovautua itse ihan uudestaan. On täytynyt miettiä, miten voi selittää toisille kielioppisääntöjä, jotka on itse omaksunut puolella silmäyksellä jne. On käynyt melkein raastavan selväksi, miten suuri eriyttämisen tarve englannissa tasoerojen vuoksi olisi. Mielikuvitusta on saanut käyttää yrittäessä selittää, miksi on tärkeää osata muutakin, kuin TikTok- tai rallienglantia. Aikataulupaineet ja resurssien puute luovat oman haasteensa erilaisten oppijoiden tukemisessa ja materiaalin eriyttämisessä, mutta pyrin aina opetuksessani huomioimaan erilaiset tarpeet.
Kerron seuraavaksi muutaman esimerkin siitä, mitä ns. tavallisuudesta poikkeavaa aktiviteettia olen toteuttanut englannin opetuksessani.
Vanhan opsin aikana olen tehnyt pienimuotoista flipped classroom -kokeilua englannin ykköskurssin kieliopissa. Opiskelijat katsoivat opetusvideoita ja tekivät todella paljon sähköisiä tehtäviä. Nyt uuden opsin aikana en vielä ole samanlaista kokeilua toteuttanut, koska sähköisten kirjojen aikana tehtäviä on muutenkin todella paljon, mutta ajatuksissa olisi pohtia ja kehittää kokeilua uuteen opsiin sopivaksi.
Perusopintojaksoillakin yritän mahdollisuuksien mukaan tuoda tunneille toiminnallisuutta innostamaan ja luomaan vaihtelevuutta opiskeluun. Esimerkiksi ENA2-opintojaksolla harjoittelemme muodollista subjektia Blind Artist -piirtämistehtävällä ja ENA1-opintojaksolla kysymyslauseiden yhteydessä yritämme selvittää otsaan liimattuja henkilöllisyyksiä kysymysten avulla.
Kolmoskurssilla/opintojaksolla olen teettänyt hyvin vapaamuotoisen kulttuurityön, joka on ollut aina todellinen hitti. Opiskelijat ovat saaneet päästää luovuutensa valloilleen ja ovat kurssin aikana työstäneet omat työnsä yksin tai pareissa. Kurssin lopulla olemme pitäneet "Padlet-messut", eli jokaisen työ on ollut alustalla esillä toisten ihailtavana ja kommentoitavana. Työt ovat olleet kerrassaan upeita, on ollut leivontavideota, kirjallisuuspodcastia, peliarvostelua, novelleja ja runoja, matkapäiväkirjaa ja jopa matemaattinen kooditaidenäyttely yhdistettynä englanninkieliseen työraporttiin. Tällä opintojaksolla olenkin erityisesti yrittänyt saada opiskelijoita innostumaan englannin ymppäämisestä vapaa-aikaankin.
Englannin neloskurssilla olen toteuttanut pienimuotoisen "eläytymistunnin" On track -kirjasarjan Ellis Islandia käsittelevän kappaleen yhteydessä. Aluksi olemme tutkineen Amerikan upeimpia luonto- ja muita nähtävyyksiä ja pohtineet, mitä tarkoittaa American dream. Sitten olemme aloittaneet mielikuvitusleikin, jossa kuvittelemme elävämme 1910-luvun Suomessa, josta lähdemme laivamatkalle Amerikkaan. Upea Youtube-video laivamatkasta ja Ellis Islandista on auttanut mielikuvittelussa. Lopussa olemme toteuttaneet roolipelin, jossa parista toinen on maahantulija ja toinen taas Ellis Islandin virkailija, joka esittää kysymykset, joita maahan pyrkijöiltä on aikoinaan kysytty, ja vastausten perusteella päättää, pääseekö toinen etsimään onnea Amerikkaan.
Englannin suullinen kurssi on aina ollut todella antoisa ja opettajalle innostava, ja kyseisestä kurssista olenkin saanut varmaankin parasta palautetta opiskelijoilta. Opiskelijoiden lempijuttu on yleensä ollut joka tunnin alussa pitämäni pienet ice breaker -tehtävät, joissa uuden keskustelukumppanin kanssa on päässyt murtamaan alkujännityksen. Tehtävät ovat humoristisia keskustelutehtäviä tai pieniä kisoja, joita olen kehitellyt esim. erilaisten partypelien pohjalta. Viimeisimmän toteutukseni tähtihetki (opiskelijoiden mielestä) oli, kun pelasimme kaikki yhdessä puhelimien ja ison näytön avulla peliä, jossa yritimme erilaisten tehtävien ja englanniksi keskustelun avulla selvittää, ketkä luokassa ovat avaruusaluksemme valtausta yrittäviä alieneja.
Meidän lukiossamme on englannissa oma koulukohtainen kulttuuriopintojakso ENA13. Olen päässyt vetämään kurssin pariin kertaan, ja siinä on riittänytkin haastetta, sillä materiaali pitää tuottaa kokonaan itse. Olemme pitäneet levyraatia ja analysoineet kantaaottavien englanninkielisten kappaleiden sanoituksia. Olemme tutkineet Poen novelleja ja kääntäneet The Raven-runon nykyenglanniksi. Olemme leikkineet elokuvakäsikirjoittajia ja tuottajia. Olemme kirjoittaneet omia black out -runoja ja pieniä tarinoita. Päättöviikon tunneilla ollaan pidetty iso lautapelijamboree, englanniksi tietysti.