Tämän sivun alku sisältää pohdintojani hyvästä/huonosta opettajuudesta lukuvuodelta 2015-2016, jolloi opiskelin aineenopettajan pedagogisia opintoja. Ainedidaktiikassa laadimme kaksi versiota ihanneopettajuuden ajatuksistamme. Ensimmäinen versio tehtiin syksyllä aivan opintojen alussa, toinen versio harjoittelujen ja kurssien ollessa jo takanapäin.
Ajatuksiani syksyltä 2015
Hyvä opettaja
Ottaa huomioon erilaiset oppijat
On innostunut omasta aiheestaan
On tasapuolinen
On kannustava
On monipuolinen. Osaa käyttää hyväkseen erilaisia materiaaleja, tietolähteitä ja tekniikkaa
Huono opettaja
On opetuksessaan yksipuolinen, ei ota huomioon erilaisia oppijoita eikä pyri esittelemään aihettaan eri näkökulmista
On kyllästynyt, leipääntynyt omaan aiheeseensa
Kohtelee oppilaita epätasa-arvoisesti
On ivallinen tai sarkastinen
Ei ota vastaan palautetta, näkee asiat vain omasta näkökulmastaan
Ajatuksiani keväältä 2016
Kun ihanneopettajuutta pohtii nyt keväällä harjoittelujen jälkeen, huomaa, että syksyisistä ajatuksista jotkut ovat hieman pintapuolisia. Syksyiset ajatukseni ovat mielestäni ihan hyviä, ja kuvaavat hyvin ihanneopettajuutta, mutta harjoittelujen myötä on kertynyt vielä joitakin lisähuomioita.
Mielestäni hyvän opettajan yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on reflektiokyky. Opettajan on tärkeä osata analysoida omaa toimintaansa; mikä on ollut hyvää tai huonoa, mikä on toiminut ja mikä ei. Opettajan tulee yrittää ymmärtää myös opiskelijoiden näkökulmaa. Jos opettaja ei osaa arvioida ja analysoida toimintaansa, hän ei pysty kehittymään. Harjoitteluvuoden aikana on todella sisäistänyt sen, että opettaja ei ole koskaan valmis. Aina on varaa kehittyä ja nousta uudelle tasolle.
Hyvä opettaja pystyy perustelemaan omat valintansa ja toimintansa. Hyvä opettaja saa oppilaat näkemään miksi jotakin asiaa kannattaa opiskella. Kohdatessaan kyseenalaistusta, hyvä opettaja osaa perustella omat päätöksensä ja tekemisensä. Toisaalta hyvä opettaja kykenee myös myöntämään virheensä.
Yksi mielestäni tärkeä asia, mikä syksyn pohdinnoista jäi puuttumaan, on opettajan suhtautuminen oppilaisiinsa. Mielestäni hyvä opettaja on aidosti kiinnostunut omista oppilaistaan ja heidän elämästään. Hyvä opettaja ei pidä suosikkeja, vaan onnistuu näkemään kaikissa oppilaissa hyviä puolia ja kehittymisen mahdollisuuksia. Parhaimmillaan opettaja on oppilaalle turvallinen aikuinen, jonka puoleen voi kääntyä vaikeissakin tilanteissa. Mielestäni hyvä opettaja on sellainen, joka pystyy tukemaan kaikkia erilaisia persoonia kasvamaan hyviksi, itsevarmoiksi ihmisiksi.
Hyvä opettaja on mielestäni sellainen, joka ei tuo itseään liiaksi esiin. Huono opettaja korostaa itseään ja asemaansa olemalla ivallinen ja sarkastinen. Luokassa pääosassa pitäisi olla oppilaiden, ei opettajan. Hyvä opettaja tiedostaa omat vahvuutensa ja heikkoutensa, mutta ei tee niistä numeroa. Hyvä opettaja ei tyrkytä oppilaille ainoastaan omia kiinnostuksen kohteitaan, vaan antaa oppilailleen mahdollisuuden muokata opetushetkeä heille kiinnostavaksi ja heidän elämäänsä liittyväksi.
Ajatuksiani myöhemmin
Nykyisin pohtiessani opettajuutta, mietin erityisesti, miten voisin auttaa opiskelijaa hänen omassa aktiivisessa toiminnassaan, koska mielestäni paras oppiminen on sen tulos. Yritän saada opiskelijat näkemään, että heidän oppimisensa perustuu paljon heidän aiempaan tietoonsa ja taitoihinsa. Siksi yritän sitoa uutta opittavaa asiaa opiskelijoiden aiempiin kokemuksiin, yritän hyödyntää todellisia esimerkkejä ja aiheita, joilla olisi yhtymäkohtia opiskelijoiden omaan elämään ja kokemuksiin. Pelkän tiedon välittämisen sijaan pyrin perustelemaan, miksi jotakin opiskellaan, ja yritän korostaa kykyä soveltaa jo olemassa olevia tietoja ja ymmärrystä.
Vieläkin on mielestäni tärkeää, että opetus on vuorovaikutuksellista. Yritän huomioda erilaiset vuorovaikutustavat luokassa esim. erilaisten tehtävien kautta sekä opetustilanteessa esimerkiksi yrittämällä rohkaista kaikkia opiskelijoita esittämään kysymyksiä tai vastaamaan niihin. Mielestäni opettajan on myös tärkeää kuunnella opiskelijoita ja heidän erilaisia mielipiteitään.
Pyrin antamaan opiskelijoille monipuolista palautetta, koska koen, että sillä on merkitystä opiskelijan oppimiseen ja motivaatioon. Toivoisin vain palautteelle olevan kursseilla enemmän aikaa. Kerään myös itse palautetta omasta toiminnastani ja kurssien sisällöstä ja pyrin sen avulla kehittämään niitä.
Tavallaan olen opettajana melko vaativa, sillä pyrin vahvasti siihen, että kurssien sovitut tavoitteet täyttyvät. Tietysti jokaisella opiskelijalla on omat tavoitteensa, ja yritän mahdollisuuksien mukaan tukea niiden saavuttamista esimerkiksi pyrkimällä käyttämään vaihtelevia opetusmenetelmiä ja huomioimalla opiskelijan erityistarpeita.